ბევრი მშობელი უქმნის ბავშვს მოლოდინს, რომ თოვლის ბაბუა არსებობს და ახალი წლის ჯადოსნურ დღეებს მისი საჩუქრები კიდევ უფრო გაამრავალფეროვნებს. არიან ბავშვები, რომლებსაც თოვლის ბაბუის დიდი ხნის განმავლობაში სჯერათ, ნაწილი ამბობს, რომ არ არსებობს. სინამდვილეში, რა უნდა გაითვალისწინონ მშობლებმა, როდესაც გადაწყვეტენ შვილებს საახალწლოდ საჩუქრები უყიდონ, როგორ უნდა აუხსნან, რომ მათი ყველა სურვილი ვერ შესრულდება და რაზე უნდა გაამახვილონ ყურადღება წლის შეჯამებისას - თემაზე ფსიქოლოგი, ირმა ფეიქრიშვილი გვესაუბრება:
- ბავშვებისთვის დღესასწაულები ყველაზე ბედნიერი და მნიშვნელოვანი მოვლენაა ცხოვრებაში. სიტყვაც სწორედ ამას ნიშნავს, რომ ის დღე განსაკუთრებული და პოზიტიური ენერგიით დატვირთული უნდა იყოს. ძალიან ბევრი დღესასწაული გვაქვს, მაგრამ ახალი წელი განზოგადებულია, მსოფლიო აღნიშნავს და განსაკუთრებული მოლოდინი გვაქვს. ყველა მშობელი ცდილობს, რომ თავის შვილს სიურპრიზი მოუწყოს, საჩუქარი გაუკეთოს და ეს დღე სხვებისგან რაღაცით გამოარჩიოს.
ბავშვები ძალიან ხშირად თავადაც ეძიებენ ხოლმე პასუხს, ნამდვილად არსებობს თუ არა თოვლის ბაბუა. ვინ მოიტანა საჩუქარი, ამაზე კი არ გავამახვილოთ ყურადღება, არამედ ვაგრძნობინოთ, რომ დღესასწაულია. ამიტომაც, ვფიქრობ, მთავარი პრინციპი მაინც ესაა. ძალიან ბევრი მშობელი თავად აკეთებს არჩევანს, უმეტესობა თოვლის ბაბუის სახელით ყიდულობს შვილს საჩუქარს, ზოგი კი პირდაპირ ეუბნება, რომ თავად უყიდეს. მეორე მხრივ, როდესაც ბავშვი წერილს წერს, მის სურვილებს ვიგებთ და ვცდილობთ, განსაკუთრებული დღე მოვუწყოთ. ამიტომ, როგორ არჩევანს გააკეთებენ, ეტყვიან, თოვლის ბაბუამ გამოუგზავნა თუ დედამ და მამამ უყიდეს, ეს მათი არჩევანია.
სასწაულის შექმნა სხვადასხვანაირად შეიძლება შევფუთოთ. ბავშვების ფსიქოლოგიის გათვალისწინებით, ძალიან კარგი ვარიანტია, თუ ვეტყვით, რომ თოვლის ბაბუამ გვთხოვა საჩუქრის მიტნა, ანუ ერთგვარ შუამავლის როლს ვითამაშებთ თოვლის ბაბუასა და ბავშვს შორის. ვაჩვენოთ, რომ ჩვენც ვიღებთ ამაში მონაწილეობას. ეს იმიტომაა კარგი, რომ ბავშვები ხშირად ისეთ რაღაცებს ითხოვენ, რისი ყიდვაც მშობელს არ შეუძლია. ხშირად მსმენია მათგან, რომ როცა შვილი საახალწლო სურვილების წერას იწყებს, ყველა რომ შეუსრულონ, რამდენიმე თვის ხელფასი არ ეყოფათ. ეს ძალიან საფრთხილო საკითხია, ბავშვებს უნდა მივაწოდოთ ინფორმაცია, რომ გარკვეულად ლიმიტირებულია საჩუქრის დაკვეთა. ვუთხრათ, რომ თოვლის ბაბუას ძალიან ბევრი ბავშვი ელოდება და უამრავი რამ აქვს საყიდელი, შევიცოდოთ და ძალიან ბევრ ნუ დავავალებთ.
როდესაც ბავშვები თავის სურვილებს აფიქსირებენ და სჯერათ, რომ თოვლის ბაბუა ამას აუცილებლად შეასრულებს, მერე კი რეალურად შესაბამის შედეგს არ იღებენ, იმედგაცრუების განცდა უჩნდებათ, რაც არაა სასურველი. თვითშეფასებისა და საკუთარი თავის რწმენის დაქვეითების ერთ-ერთი მიზეზი შეიძლება გახდეს, თუ სწორად არ განვმარტავთ მოცემულობას. მაგალითად, პირად პრაქტიკაში ასეთი შემთხვევა მქონდა - მოიყვანეს ბავშვი, რომელიც აგრესიული იყო, წყენასაც ძალიან დიდხანს ინახავდა, უჭირდა პოზიტიური ცვლილებების დანახვა. მუშაობის პროცესში ძალიან ბევრ თემას შევეხეთ და მათ შორის, ერთ-ერთი თოვლის ბაბუაც იყო. მან უხეშად ახსენა თოვლის ბაბუა და პირდაპირ თქვა, რომ "დებილია". აშკარად სჯეროდა მისი არსებობის. დავინტერესდი, რატომ იყო გაბრაზებული და მითხრა, რომ სულ სხვა საჩუქარს ელოდა და ტანსაცმელები მიუტანა. აქ პრობლემა ის იყო, რომ მშობლებმა ბავშვს შესთავაზეს სურვილის დაფიქსირება, მაგრამ არ გაითვალისწინეს ის, რომ სასურველი საჩუქარი გაეკეთებინათ. მსგავს შემთხვევაში, ბავშვთან ურთიერთობის სწორი ფორმა იქნებოდა: თუ მშობელს ტანსაცმლის ყიდვა სურდა საახალწლოდ და ფიქრობდა, რომ ამას უკეთ გამოიყენებდა, ვიდრე სათამაშოებს და არ ჰქონდა საშუალება, ორივე საჩუქარი გაეკეთებინა, მაშინ შეიძლებოდა წინასწარ გვეთქვა, რომ თოვლის ბაბუამ გადაწყვიტა, ტანსაცმელი მიეტანა და თავად აერჩია, რა სურდა ან რომელი ფერი. ამ შემთხვევაში ბავშვი იმედგაცრუებული და მოტყუებული არ დარჩებოდა. როდესაც ხედავს, რომ შეიძლება, თვით თოვლის ბაბუაც კი იტყუებოდეს, არ ასრულებდეს პირობას, მაშინ უჩნდება შეკითხვა, რატომ არ შეიძლება, რომ თავადაც მოიტყუოს. ბავშვის ცნობიერებაში გარკვეულ სცენარს ვწერთ ისე, რომ ამას ვერც კი ვხვდებით. ამიტომ, ალბათ, ყველაზე კარგი გამოსავალია, რომ ბავშვს ვუთხრათ: "თოვლის ბაბუამ გვთხოვა, მისი სახელით საჩუქარი გვეყიდა და შენთვის მოგვეტანა". ან კიდევ სჯეროდეთ, რომ თოვლის ბაბუა საკვამურიდან ძვრება, მაგრამ მთავარია, იცოდნენ, რომ არსებობს ლიმიტი. ეს ერთგვარი შემზადებაც იქნება ცხოვრებისთვის. ბავშვმა ამ პერიოდიდანვე უნდა გააცნობიეროს, რომ ყველაფერს გარკვეული ჩარჩოები აქვს, ფინანსებსაც, სურვილებსაც და თხოვნებსაც. მაგრამ, გასათვალისწინებელია ისიც, რომ არ უნდა ვუთხრათ, რომ თოვლის ბაბუას ფული არ აქვს. მშობლებიც ხშირად ეუბნებიან ხოლმე: "არ მაქვს ფული და ვერ გიყიდი." უკეთესი ვარიანტია: "ახლა ფული რაც გვაქვს, საკვებისთვის, ტანსაცმლისთვის გვჭირდება და შემდეგში ამის თანხა როცა გვექნება, ვიყიდით." ბავშვმა არ უნდა ჩათვალოს, რომ ფინანსების არქონა ნორმაა, რადგან შემდეგში შრომა არ დაეზაროს.
ასევე, თუ ბავშვს დღესასწაულს ვუწყობთ, უპირობო უნდა იყოს. ნუ გავუხსენებთ უთანხმოებებს, შენიშვნებს, შევუქმნათ პოზიტიური განწყობა, რადგან ყველა ბავშვი იმსახურებს ამას. ძალიან კარგი იქნება, თუ ვეთამაშებით და დროს დავუთმობთ, ვიხალისებთ და ერთად ვირბენთ. ეს უნდა იყოს დღესასწაულის მთავარი გზავნილი, რომ ერთად ვართ, შეგვიძლია ერთმანეთს მოვუსმინოთ და ვიხალისოთ. საჩუქრები ვერასოდეს შეავსებს ურთიერთობებს, რაც ბავშვებს ყველაზე მეტად სჭირდებათ. მათ მატერიალურ საჩუქრებზე მეტად ჩვენი ყურადღება, სითბო და თანადგომა უნდა ვაჩვენოთ.
თამარ იაკობაშვილი