დღეს იშვიათად ნახავთ მშობელს, რომელიც კმაყოფილია შვილის მიერ სკოლაში მიღებული ცოდნა-განათლებით. ბოლო დროს პირველკლასელი მოსწავლის რეპეტიტორებთან მომზადებაც მასობრივი შემთხვევა გახდა. სწორედ პირველკლასელებს ეხება საკითხი, რომელიც სოციალურ ქსელში ქართული ენისა და ლიტერატურის მენტორმა მასწავლებელმა, ეროვნული სასწავლო გეგმისა და ავტორიზაციის საგნობრივმა ექსპერტმა როლანდ ხოჯანაშვილმა გააჟღერა.
"გუშინ წავიკითხე, რომ ზოგიერთ სკოლაში უკვე საანბანო პერიოდი დაუწყიათ... ჯერ ისედაც გადაივსო სკოლები ექვს წლამდე ასაკის ბავშვებით, მერე - ფონოლოგიური და სხვა წინმსწრები უნარების განვითარებაზე ზრუნვა ნაკლებია წერის აკადემიურ უნარზე? მასწავლებლებო, არ იჩქაროთ! მშობლებო, არ მოსთხოვოთ ნაადრევად საანბანო პერიოდზე გადასვლა სკოლებს ვიღაცის წამხედურობის გამო!" - წერს როლანდ ხოჯანაშვილი, რომელიც 213-ე და 114-ე საჯარო სკოლებში ასწავლის.
აკადემიური უნარების (წერა, კითხვა, თხრობა, ანგარიში) ათვისებამდე, ახალ გარემოში მოხვედრილი ბავშვისთვის მნიშვნელოვანია ე.წ. პრეაკადემიურ უნარებზე (ტერმინი მთლიანად ვერ გამოხატავს თავის შინაარსს) აქცენტირება: შემეცნებითი უნარების (აღქმა, ყურადღება, მეხსიერება, აზროვნება), კომუნიკაციური, ენისა და მეტყველების უნარების, სოციალურ-ემოციური კომპეტენციების, მოტორული უნარებისა (მსხვილი და ნატიფი მოტორული უნარები) და ადაპტური, თვითმოვლისა და დამოუკიდებლობის უნარების განვითარება ან განვითარების ხელშეწყობა. ამ უნარებს ავითარებს/ხელს უწყობს წინასაანბანო პერიოდში სწორად დაგეგმილი სასწავლო სტრატეგიები და აქტივობები.
ჩემი რჩევაა, რომ სკოლებმა მშობლებს აუხსნან პოპულარული ენით, თუ რას ნიშნავს ეს ყველაფერი და რამდენად მნიშვნელოვანია მათი შვილებისთვის. უმეტეს შემთხვევაში, კოგნიტური უნარების განვითარება საოჯახო პირობებში ვერ მოხერხდება, რადგან ამის კომპეტენცია მშობელს იშვიათად გააჩნია. ამის გარდა, სასკოლო რუტინის პირობებში, პრეაკადემიური უნარების გავითარებისთვის საჭიროა სისტემურობა, რაც ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებებში უფროა მოსალოდნელი, ვიდრე ოჯახურ გარემოში.
მშობლების საყურადღებოდ ვიტყვი, რომ საანბანო პერიოდამდე, მინიმუმ, ორი თვე მაინც უნდა იყოს „გახარჯული“, რათა მათმა შვილებმა მზაობის მაქსიმუმი გამოავლინონ.
სამწუხაროა, რომ დღეს მშობელთა ნაწილი სკოლასთან არ თანამშრომლობს და მხოლოდ პრეტენზია აქვს სისტემის წინაშე. როგორ უნდა მიაღწიოს მასწავლებელმა შედეგებს, როცა მოსწავლის დასწრება არარეგულარულია? ერთსაც ვიტყვი გულდაწყვეტით, მშობლებამდე ინფორმაციის სწორად მისატანად მასწავლებელი და სკოლა შიშველი ხელებით დარჩა. ქართულ მედიასივრცეში არცაა განათლებაზე აქცენტირება, თუ მხედველობაში არ მივიღებთ ზოგიერთ მედიასაშუალებასა და უკონტროლო სოციალურ სივრცეს, სადაც ხშირად არასწორი ინფორმაცია იწერება. ამ არასწორი ინფორმაციის გამო კიდევ უფრო ღრმავდება უფსკრული სასკოლო საზოგადოების ორ ნაწილს, მშობელსა და მასწავლებელს, შორის. ამით კი ზარალდება ყველა, განსაკუთრებით კი - ბავშვი.
სკოლა და სასკოლო საზოგადოება სრულად ჰარმონიზებული უნდა იყოს ბავშვის საუკეთესო ინტერესების განხორციელებისთვის. პოლარიზება მშობელსა და სკოლას შორის გამოუსწორებელ შედეგებამდეც მიგვიყვანს ზოგჯერ".