სტატისტიკა და რეალობა
სამხრეთ კორეაში თვითმკვლელობა სიკვდილის ერთ-ერთი წამყვანი მიზეზია ახალგაზრდებში.
-
2024 წლის მონაცემებით, თვითმკვლელობაა პირველი სიკვდილის მიზეზი 10–24 წლის ახალგაზრდებში.
-
ყოველწლიურად რამდენიმე ასეული მოსწავლე სიცოცხლეს თვითმკვლელობით ასრულებს (ზუსტი ციფრები იცვლება, მაგრამ დაახლოებით 300–400 შემთხვევაა წელიწადში).
-
საერთო ჯამში, კორეას განვითარებულ ქვეყნებს შორის ერთ-ერთი უმაღლესი თვითმკვლელობების მაჩვენებელი აქვს (დაახლოებით 22 შემთხვევა 100,000 მოსახლეზე).
ბოლო წლებში დაფიქსირდა შემთხვევების მატება განსაკუთრებით 10-19 წლის ასაკობრივ კატეგორიაში. მაგალითად, 2020 წლის მონაცემებით, სკოლის მოსწავლეთა შორის თვითმკვლელობის მაჩვენებელი დაახლოებით 6,5 შემთხვევა იყო 100 000 ადამიანზე, ხოლო უფროსკლასელებისა და სტუდენტების ჯგუფში ციფრი თითქმის ორჯერ მაღალია.
მკვლევრები და ფსიქოლოგები აღნიშნავენ, რომ ერთ-ერთი მთავარი მიზეზი არის უკიდურესად მაღალი აკადემიური და სოციალური წნეხი, რომელსაც მოსწავლეები განიცდიან. კორეული განათლების სისტემა გამორჩეულია მკაცრი კონკურენციით — მაღალი შეფასებები და უნივერსიტეტში მოხვედრა ხშირად განსაზღვრავს ბავშვის მომავალს, კარიერასა და სოციალურ სტატუსს. შედეგად, ბევრი მოზარდი თავს გრძნობს გადაღლილად, სტრესულად და დაუცველად. მშობლები შვილებს ხშირად აიძულებენ გამუდმებით ისწავლონ, რომ მოხვდნენ ე.წ. „SKY უნივერსიტეტებში“ (სეულის უნივერსიტეტი, კორეის უნივერსიტეტი, იონსეი უნივერსიტეტი). ეს უნივერსიტეტები განიხილება როგორც კარიერისა და სოციალური სტატუსის გარანტია.შედეგად, ბევრ ბავშვს ბავშვობიდან უწევს სწავლა გვიან ღამემდე, შაბათ-კვირასაც კი.
მოსწავლეები ხშირად 12-14 საათისწავლობენ დღეში (დილის 8-დან 4-მდეა სკოლა, მერე - რეპეტიტორები), მათ შორის დამატებით კერძო სკოლებში და ხშირად, შაბათობითაც. სკოლებში შედარება ძალიან ხშირია — მოსწავლეებს მუდმივად ადარებენ ქულებით ერთმანეთს. საკმაოდ მკაცრი დისციპლინაა და მუდმივი გამოცდები.
ბოლო კლასში (მე-12) მთავარი გამოცდაა CSAT (Suneung) — ეროვნული გამოცდა, რომლის შედეგზე დამოკიდებულია, რომელი უნივერსიტეტი მიგიღებს. გამოცდის დღეს მთელი ქვეყანა ჩერდება — თვითმფრინავები კი აგვიანებენ გაფრენას, რომ ხმაური არ შეუშალოს მოსწავლეებს.

მნიშვნელოვან როლს თამაშობს ფსიქიკური ჯანმრთელობის თემაზე არსებული სტიგმაც. კორეაში ჯერ კიდევ რთულია ფსიქოლოგთან ან ფსიქიატრთან მიმართვა, განსაკუთრებით ახალგაზრდებისთვის, რადგან საზოგადოებაში ეს ხშირად აღიქმება სისუსტედ ან სირცხვილად. ამ მიზეზით ბევრი მოზარდი ვერ ახერხებს დროულად დახმარების მიღებას და საკუთარ პრობლემებთან მარტო რჩება.
გარდა ამისა, ფსიქოლოგები ხაზს უსვამენ სოციალურ-ეკონომიკურ ფაქტორებსაც: სიღარიბეს, ოჯახის ფინანსურ სირთულეებს, მარტოობას, მშობელთა ზედმეტ მოლოდინებს და ზოგჯერ ოჯახურ კონფლიქტებს. ამ ყველაფერს ემატება სოციალური ქსელების გავლენა და მუდმივი შედარება თანატოლებთან, რაც კიდევ უფრო ამძაფრებს არასრულფასოვნების განცდას. ასევე, კორეულ კულტურაში მიღებულია, რომ „თუ არ ხარ საუკეთესო, ვერ მიაღწევ წარმატებას“. სოციალური მედია და პოპულარული კულტურაც აძლიერებს ამ წარმოდგენას.
მიუხედავად იმისა, რომ ხელისუფლება და სკოლები ბოლო წლებში ცდილობენ პრევენციული პროგრამების დანერგვას, შედეგები ჯერაც არასაკმარისია. პანდემიამ მდგომარეობა კიდევ უფრო გაამწვავა: იზოლაციამ, დისტანციურმა სწავლებამ და სოციალური ურთიერთობების შემცირებამ მრავალი მოზარდის ემოციური მდგომარეობა დაამძიმა.
ჯამში, კორეაში თვითმკვლელობის პრობლემა — განსაკუთრებით ახალგაზრდებში — მჭიდროდ უკავშირდება სტრესს, კონკურენციას, სტიგმასა და არასაკმარის მხარდაჭერას.
როგორ ცდილობს კორეა ამ სირთულის გადაჭრას
მიუხედავად მცდელობებისა, რომ ქვეყანა ამ საკითხთან ბრძოლას სისტემურად მიუდგეს, პრობლემა კვლავ ერთ-ერთ ყველაზე მწვავე საზოგადოებრივ გამოწვევად რჩება.
ბოლო წლებში კორეაში დაიწყო საზოგადოების მოძრაობაც, რომ განათლება გახდეს უფრო ბალანსირებული, სკოლებმა შეამცირონ სტრესული ტესტები და უფრო მეტი ყურადღება მიექცეს ფსიქიკურ ჯანმრთელობას.