ციფრულმა საუკუნემ ბავშვებში მეტყველების პრობლემების მომრავლებას შეუწყო ხელი. ბევრი მშობელი ღელავს იმაზე, თუ რატომ არ საუბრობს მისი პატარა. ზოგჯერ პრობლემა დროსთან ერთად აღმოიფხვრება, თუმცა ზოგჯერ თავის დამშვიდება უფრო ართულებს საქმეს. ამიტომ, სასურველია, მეტყველების განვითარების ზოგადი ეტაპები და ნორმები ყველა მშობელმა იცოდეს, რათა არც ზედმეტად ინერვიულოს და შეფერხების შემთხვევაში დროულად ჩართოს სპეციალისტი. პრობლემის დროული აღმოჩენა მას უფრო სწრაფად და მარტივად გადაგალახინებთ.
მიუხედავად იმისა, რომ განვითარების პემპი ყველა ბავშვს თავისებური აქვს, მსოფლიოს ყველა ბავშვი განვითარების ერთ ციკლს გადის — ეს დადასტურებულია მრავალი კვლევითა და სტატისტიკით. ამიტომ შემუშავდა გარკვეული ნორმები, რომლებსაც სხვადასხვა ასაკის ბავშვების მეტყველება მეტ-ნაკლებად უნდა შეესაბამებოდეს. მაგალითად, "ჭი-ტას" თამაშს ინტუიციურად ყველა პატარა იგებს. იგივე ხდება მეტყველებასთან დაკავშირებით: ლოგოპედიისა და პედაგოგიკის თვალსაზრისით, ის რამდენიმე ეტაპს გადის.
ეს არის დაბადებიდან დაახლოებით წლინახევრამდე პერიოდი, როდესაც ბავშვი მხოლოდ ღუღუნებს, ტიტინებს და სწავლობს მარტივი სიტყვებისა და კონსტრუქციების გაგებას.
წლინახევრის შემდეგ ხდება "ლექსიკური აფეთქება", რომლის დროსაც ბავშვის ლექსიკური მარაგი სწრაფად იზრდება: ორი წლისთვის დაახლოებით 200 სიტყაა, სამი წლისთვის კი — 1000-მდე. შედეგად:
ბავშვი ითვისებს მშობლიური ენის გრამატიკულ წყობას, რაც საშუალებას აძლევს შექმნას რთული სამეტყველო კონსტრუქციები:
ამ ასაკში მეტყველება უახლოვდება ზრდასრულის ნორმას:
თუ მშობლები ჩართულნი არიან და აქტიურად ურთიერთობენ ბავშვთან, მეტყველების განვითარების ძირითადი ეტაპები ნორმების მიხედვით მიმდინარეობს, შეიძლება მოგვეჩვენოს, რომ ბავშვი თავისით სწავლობს. თუმცა, არ შეიძლება განვითარების თავის ნებაზე მიშვება, მნიშვნელოვანია წარმოქმნილი სირთულეების (ენის ბორძიკი, შიშინი და ა.შ.) მონიტორინგი, ბავშვის კითხვებზე პასუხის გაცემა, მისი ინტერესის სტიმულირება ახალი ცოდნის მისაღებად.
როგორც უკვე ვახსენეთ, მეტყველების განვითარების ტემპი ბავშვებში განსხვავებულია. როგორ უნდა გავიგოთ, რომ ბავშვს ლოგოპედის დახმარება სჭირდება? პირველ რიგში, შეგიძლიათ მიმართოთ პროფილაქტიკის მიზნით, რათა დარწმუნდეთ, რომ პრობლემები არ არსებობს. მეორე, შეგიძლიათ გაითვალისწინოთ სხვადასხვა ასაკობრივი ნორმები.
სპეციალისტს უნდა მიმართოთ თუ:
ასევე შეგიძლიათ მიმართოთ არტიკულაციის პრობლემების ან ბგერების წარმოთქმის სირთულეების შემთხვევაში.
სპეციალისტთან მიმართვის პირველი მიზეზი არის ბგერების არასწორი წარმოთქმა. უმეტეს შემთხვევაში მშობლები ამჩნევენ, რომ ბავშვი ცვლის, ამახინჯებს ან გამოტოვებს ბგერებს. მაგრამ არსებობს სხვა სამეტყველო დარღვევებიც, რომლებიც სპეციალისტს შეუძლია გამოასწოროს:
არ ღირს ლოდინი, სანამ მეტყველების პრობლემები "თავისით გაქრება" — ეს არ მოხდება, მაგრამ დროთა განმავლობაში მათი გადაჭრა უფრო რთული იქნება. მცირე ეჭვების შემთხვევაშიც კი, უმჯობესია სპეციალისტს გაესაუბროთ.